Δυσλεξία

Η Δυσλεξία αποτελεί μια νευρο – βιολογικής φύσης διαταραχή της μάθησης, η οποία επηρεάζει κυρίως την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής. Δεν σχετίζεται με χαμηλή νοημοσύνη ή έλλειψη προσπάθειας. Αντίθετα, πρόκειται για αντιληπτικού τύπου διαταραχή, που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί επεξεργάζεται γλωσσικές πληροφορίες, τόσο οπτικά όσο και ακουστικά.

Τυπικά χαρακτηριστικά:
Ένα παιδί με δυσλεξία μπορεί να παρουσιάζει:

  • Δυσκολία στην ανάγνωση: Η ανάγνωση είναι αργή, κοπιαστική και μη αυτοματοποιημένη.
  • Αντικαταστάσεις ή παραλείψεις φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων.
  • Μεταθέσεις γραμμάτων ή λέξεων μέσα σε μια πρόταση.
  • Δυσκολία στην οπτική ή ακουστική διάκριση φθόγγων.
  • Αδυναμία σύνδεσης φωνήματος με γράφημα.

Η δυσκολία αυτή συχνά συνοδεύεται από προβλήματα και στη γραφή, όπως:

  • Δυσορθογραφία: συστηματικά ορθογραφικά λάθη.
  • Δυσγραφία: κακή ποιότητα γραφής, αργή και ασταθής γραφοκινητική απόδοση.

Μορφές δυσλεξίας:

Η δυσλεξία μπορεί να εκδηλωθεί κυρίως με δύο μορφές:

Ακουστικού τύπου: Δυσκολία στη διάκριση φθόγγων με παρόμοια ηχητική απόδοση (π.χ. δ/ν, φ/θ).

Οπτικού τύπου: Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων και λέξεων με παρόμοια οπτική μορφή (π.χ. π/β, δ/θ).

Διομήδης Ψωμόπουλος | Κέντρο Λογοθεραπείας, Εργοθεραπείας

Συνοδές δυσκολίες:

Η δυσλεξία συχνά συνοδεύεται από ένα ευρύτερο φάσμα νευροαναπτυξιακών δυσκολιών, όπως:

  • Προβλήματα οπτικοκινητικού συντονισμού (συντονισμός ματιού-χεριού)
  • Διαταραχές προσανατολισμού στον χώρο και στον χρόνο
  • Υπερκινητικότητα ή/και δυσκολία συγκέντρωσης
  • Διαταραχές μνήμης εργασίας και συγκράτησης πληροφοριών
  • Αδυναμία διατύπωσης σκέψης με σαφήνεια
  • Γραφοκινητικές δυσκολίες
  • Δυσκολία στα μαθηματικά (π.χ. δυσκολία στην κατανόηση πράξεων, οργάνωση σκέψης – δυσαριθμησία)
  • Διαταραχές ρυθμού και αίσθησης του σώματος
  • Συναισθηματικές μεταπτώσεις ή άγχος που επιδεινώνουν την απόδοση.

Η προσέγγισή μας:

Στο Κέντρο μας, προσεγγίζουμε τη δυσλεξία με ολιστικό και εξατομικευμένο τρόπο. Μέσα από εξειδικευμένη αξιολόγηση, εντοπίζουμε το είδος και το εύρος της δυσκολίας, και εφαρμόζουμε κατάλληλες μεθόδους παρέμβασης, όπως:

  • Η Μέθοδος Ολοκλήρωσης της Φωνολογικής Αντίληψης (Μ.Ο.Φ.Α.)
  • Παρεμβάσεις στην ορθογραφία, τη γραφή και τη μαθηματική σκέψη
  • Εκπαίδευση γονέων για σωστή υποστήριξη στο σπίτι
  • Συνεργασία με εκπαιδευτικούς για διαχείριση εντός της σχολικής τάξης

Η πρώιμη διάγνωση και η σωστή παρέμβαση μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη σχολική επίδοση και την ψυχολογική ενδυνάμωση του παιδιού.