Δυσλεξία
Η Δυσλεξία αποτελεί μια νευρο – βιολογικής φύσης διαταραχή της μάθησης, η οποία επηρεάζει κυρίως την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής. Δεν σχετίζεται με χαμηλή νοημοσύνη ή έλλειψη προσπάθειας. Αντίθετα, πρόκειται για αντιληπτικού τύπου διαταραχή, που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί επεξεργάζεται γλωσσικές πληροφορίες, τόσο οπτικά όσο και ακουστικά.
Τυπικά χαρακτηριστικά:
Ένα παιδί με δυσλεξία μπορεί να παρουσιάζει:
- Δυσκολία στην ανάγνωση: Η ανάγνωση είναι αργή, κοπιαστική και μη αυτοματοποιημένη.
- Αντικαταστάσεις ή παραλείψεις φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων.
- Μεταθέσεις γραμμάτων ή λέξεων μέσα σε μια πρόταση.
- Δυσκολία στην οπτική ή ακουστική διάκριση φθόγγων.
- Αδυναμία σύνδεσης φωνήματος με γράφημα.
Η δυσκολία αυτή συχνά συνοδεύεται από προβλήματα και στη γραφή, όπως:
- Δυσορθογραφία: συστηματικά ορθογραφικά λάθη.
- Δυσγραφία: κακή ποιότητα γραφής, αργή και ασταθής γραφοκινητική απόδοση.
Μορφές δυσλεξίας:
Η δυσλεξία μπορεί να εκδηλωθεί κυρίως με δύο μορφές:
Ακουστικού τύπου: Δυσκολία στη διάκριση φθόγγων με παρόμοια ηχητική απόδοση (π.χ. δ/ν, φ/θ).
Οπτικού τύπου: Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων και λέξεων με παρόμοια οπτική μορφή (π.χ. π/β, δ/θ).

Συνοδές δυσκολίες:
Η δυσλεξία συχνά συνοδεύεται από ένα ευρύτερο φάσμα νευροαναπτυξιακών δυσκολιών, όπως:
- Προβλήματα οπτικοκινητικού συντονισμού (συντονισμός ματιού-χεριού)
- Διαταραχές προσανατολισμού στον χώρο και στον χρόνο
- Υπερκινητικότητα ή/και δυσκολία συγκέντρωσης
- Διαταραχές μνήμης εργασίας και συγκράτησης πληροφοριών
- Αδυναμία διατύπωσης σκέψης με σαφήνεια
- Γραφοκινητικές δυσκολίες
- Δυσκολία στα μαθηματικά (π.χ. δυσκολία στην κατανόηση πράξεων, οργάνωση σκέψης – δυσαριθμησία)
- Διαταραχές ρυθμού και αίσθησης του σώματος
- Συναισθηματικές μεταπτώσεις ή άγχος που επιδεινώνουν την απόδοση.
Η προσέγγισή μας:
Στο Κέντρο μας, προσεγγίζουμε τη δυσλεξία με ολιστικό και εξατομικευμένο τρόπο. Μέσα από εξειδικευμένη αξιολόγηση, εντοπίζουμε το είδος και το εύρος της δυσκολίας, και εφαρμόζουμε κατάλληλες μεθόδους παρέμβασης, όπως:
- Η Μέθοδος Ολοκλήρωσης της Φωνολογικής Αντίληψης (Μ.Ο.Φ.Α.)
- Παρεμβάσεις στην ορθογραφία, τη γραφή και τη μαθηματική σκέψη
- Εκπαίδευση γονέων για σωστή υποστήριξη στο σπίτι
- Συνεργασία με εκπαιδευτικούς για διαχείριση εντός της σχολικής τάξης
Η πρώιμη διάγνωση και η σωστή παρέμβαση μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη σχολική επίδοση και την ψυχολογική ενδυνάμωση του παιδιού.