Διαταραχές Της Λεπτής Και Αδρής Κινητικότητας
Η λεπτή και αδρή κινητικότητα αποτελούν βασικά συστατικά της κινητικής ανάπτυξης κάθε παιδιού. Όταν οι δεξιότητες αυτές δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς ή παρουσιάζουν δυσκολίες, τότε επηρεάζεται η συνολική λειτουργικότητα του παιδιού στο παιχνίδι, στη μάθηση, στην αυτοεξυπηρέτηση και στην κοινωνική του ζωή.
Η εργοθεραπεία παρεμβαίνει με στόχο τη βελτίωση αυτών των δεξιοτήτων μέσα από εξατομικευμένες θεραπευτικές δραστηριότητες, που ενισχύουν τη νευρομυϊκή συνεργασία, τον συντονισμό και την αυτοπεποίθηση του παιδιού.
Τι είναι η αδρή κινητικότητα;
Η αδρή κινητικότητα αφορά τις κινήσεις του σώματος που απαιτούν τη χρήση μεγάλων μυϊκών ομάδων (π.χ. χέρια, πόδια, κορμός). Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως:
- Περπάτημα, τρέξιμο, άλματα
- Ισορροπία και συντονισμός
- Ανέβασμα και κατέβασμα σκάλας
- Παιχνίδι με μπάλα, ποδήλατο
Παιδιά με αδύναμη αδρή κινητικότητα μπορεί να φαίνονται “αδέξια”, να κουράζονται εύκολα, να αποφεύγουν κινητικές δραστηριότητες ή να παρουσιάζουν φτωχή ισορροπία και στάση σώματος.
Τι είναι η λεπτή κινητικότητα;
Η λεπτή κινητικότητα αφορά τις μικρές και ακριβείς κινήσεις, κυρίως των χεριών και των δακτύλων. Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως:
- Κράτημα και χρήση μολυβιού
- Κούμπωμα, φερμουάρ, κόψιμο με ψαλίδι
- Ζωγραφική, χειροτεχνίες, κατασκευές
- Χρήση μαχαιροπίρουνου
Δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα μπορεί να οδηγήσουν σε κακή γραφοκινητική απόδοση, κόπωση κατά το γράψιμο, μειωμένη ακρίβεια στις κινήσεις και περιορισμένη αυτονομία.
Ο ρόλος της Εργοθεραπείας
Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί το κινητικό προφίλ του παιδιού και εντοπίζει τα σημεία που χρειάζονται ενίσχυση. Η παρέμβαση περιλαμβάνει:
- Εξειδικευμένα προγράμματα λεπτής και αδρής κινητικότητας
- Δραστηριότητες συντονισμού ματιού-χεριού
- Ασκήσεις ενδυνάμωσης, ισορροπίας και στάσης σώματος
- Θεραπευτικό παιχνίδι και αισθητηριακή ολοκλήρωση
- Τεχνικές υποστήριξης της αυτοεξυπηρέτησης (ντύσιμο, φαγητό, προσωπική φροντίδα).
Στόχος μας:
Να ενισχυθεί η κινητική επάρκεια του παιδιού, να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του και να συμμετέχει ενεργά και λειτουργικά σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς του: στο σχολείο, στο σπίτι, στην παρέα, στο παιχνίδι.