Διαταραχές Της Λεπτής Και Αδρής Κινητικότητας

Η λεπτή και αδρή κινητικότητα αποτελούν βασικά συστατικά της κινητικής ανάπτυξης κάθε παιδιού. Όταν οι δεξιότητες αυτές δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς ή παρουσιάζουν δυσκολίες, τότε επηρεάζεται η συνολική λειτουργικότητα του παιδιού στο παιχνίδι, στη μάθηση, στην αυτοεξυπηρέτηση και στην κοινωνική του ζωή.

Η εργοθεραπεία παρεμβαίνει με στόχο τη βελτίωση αυτών των δεξιοτήτων μέσα από εξατομικευμένες θεραπευτικές δραστηριότητες, που ενισχύουν τη νευρομυϊκή συνεργασία, τον συντονισμό και την αυτοπεποίθηση του παιδιού.


Τι είναι η αδρή κινητικότητα;

Η αδρή κινητικότητα αφορά τις κινήσεις του σώματος που απαιτούν τη χρήση μεγάλων μυϊκών ομάδων (π.χ. χέρια, πόδια, κορμός). Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως:

  • Περπάτημα, τρέξιμο, άλματα
  • Ισορροπία και συντονισμός
  • Ανέβασμα και κατέβασμα σκάλας
  • Παιχνίδι με μπάλα, ποδήλατο

Παιδιά με αδύναμη αδρή κινητικότητα μπορεί να φαίνονται “αδέξια”, να κουράζονται εύκολα, να αποφεύγουν κινητικές δραστηριότητες ή να παρουσιάζουν φτωχή ισορροπία και στάση σώματος.


Τι είναι η λεπτή κινητικότητα;

Η λεπτή κινητικότητα αφορά τις μικρές και ακριβείς κινήσεις, κυρίως των χεριών και των δακτύλων. Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως:

  • Κράτημα και χρήση μολυβιού
  • Κούμπωμα, φερμουάρ, κόψιμο με ψαλίδι
  • Ζωγραφική, χειροτεχνίες, κατασκευές
  • Χρήση μαχαιροπίρουνου

Δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα μπορεί να οδηγήσουν σε κακή γραφοκινητική απόδοση, κόπωση κατά το γράψιμο, μειωμένη ακρίβεια στις κινήσεις και περιορισμένη αυτονομία.


Ο ρόλος της Εργοθεραπείας

Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί το κινητικό προφίλ του παιδιού και εντοπίζει τα σημεία που χρειάζονται ενίσχυση. Η παρέμβαση περιλαμβάνει:

  • Εξειδικευμένα προγράμματα λεπτής και αδρής κινητικότητας
  • Δραστηριότητες συντονισμού ματιού-χεριού
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης, ισορροπίας και στάσης σώματος
  • Θεραπευτικό παιχνίδι και αισθητηριακή ολοκλήρωση
  • Τεχνικές υποστήριξης της αυτοεξυπηρέτησης (ντύσιμο, φαγητό, προσωπική φροντίδα).

Στόχος μας:
Να ενισχυθεί η κινητική επάρκεια του παιδιού, να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του και να συμμετέχει ενεργά και λειτουργικά σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς του: στο σχολείο, στο σπίτι, στην παρέα, στο παιχνίδι.