Διαταραχές Της Αντίληψης

Οι διαταραχές της αντίληψης αφορούν δυσκολίες στην ικανότητα του παιδιού να οργανώνει, να επεξεργάζεται και να ερμηνεύει σωστά τις πληροφορίες που λαμβάνει από το περιβάλλον του μέσω των αισθήσεων. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή του λειτουργικότητα, την εκπαίδευση, την κοινωνική αλληλεπίδραση αλλά και την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη.

Η εργοθεραπεία συμβάλλει καθοριστικά στην αναγνώριση, αξιολόγηση και αποκατάσταση των αντιληπτικών διαταραχών, προσφέροντας εξατομικευμένα θεραπευτικά προγράμματα που βασίζονται στις ανάγκες κάθε παιδιού.

Ποιες είναι οι βασικές μορφές αντιληπτικών διαταραχών;

  • Οπτικοαντιληπτικές δυσκολίες
    Δυσκολία στην αναγνώριση σχημάτων, συμβόλων ή γραμμάτων, στον προσανατολισμό στον χώρο (π.χ. αντιστροφή γραμμάτων, μπέρδεμα αριστερού–δεξιού).
  • Ακουστικοαντιληπτικές διαταραχές
    Δυσκολία στην επεξεργασία ή διαφοροποίηση των ήχων, συχνά σχετίζονται με δυσκολίες στον λόγο, την ανάγνωση ή την κατανόηση οδηγιών.
  • Σωματοαντιληπτικές δυσκολίες (σωματογνωσία)
    Δυσκολία στο να αντιληφθεί το σώμα του στον χώρο, να κατανοήσει πού βρίσκονται τα μέρη του σώματός του ή πώς να τα κινητοποιήσει σωστά.
  • Διαταραχές χωροχρονικού προσανατολισμού
    Δυσκολία να εντοπίσει αντικείμενα στον χώρο, να αντιληφθεί την έννοια της διαδοχής, του χρόνου και της αλληλουχίας γεγονότων ή ενεργειών.

Πώς επηρεάζουν οι διαταραχές της αντίληψης την καθημερινότητα;

Παιδιά με αντίστοιχες δυσκολίες ενδέχεται να:

  • Έχουν πρόβλημα να αντιγράψουν από τον πίνακα ή να εντοπίσουν αντικείμενα.
  • Μπερδεύονται εύκολα σε παιχνίδια με κανόνες ή ακολουθία.
  • Δυσκολεύονται στη χρήση σχολικών εργαλείων (ψαλίδι, μολύβι).
  • Παρουσιάζουν αδεξιότητα, δυσκολίες στον συντονισμό και στο παιχνίδι.
  • Αποδιοργανώνονται εύκολα, παρουσιάζοντας χαμηλή αυτοεκτίμηση ή άγχος.

Ο ρόλος της Εργοθεραπείας

Η εργοθεραπεία σχεδιάζει εξατομικευμένα προγράμματα παρέμβασης, τα οποία περιλαμβάνουν δραστηριότητες που ενισχύουν:

  • την αντίληψη του σώματος και του χώρου
  • την οπτική και ακουστική μνήμη
  • τη συγκέντρωση και προσοχή
  • την ικανότητα λήψης και εκτέλεσης οδηγιών
  • τις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης και σχολικής ετοιμότητας

Μέσα από το παιχνίδι, τη δημιουργική απασχόληση και τα θεραπευτικά μέσα, το παιδί αποκτά τα εφόδια που χρειάζεται για να ανταποκριθεί με επιτυχία στις καθημερινές του προκλήσεις.